Fotografie door: Mick de Jong
Zaterdag 13 juli, het is de tweede van drie dagen dat Stichting Groot Hart actief is tijdens de Summer Trophy op het circuit van Zandvoort.
Een sfeervol evenement met veel Britse hobby-autocoureurs die met vaak stokoude Formule Fords en Mini’s naar Zandvoort zijn gereisd waar veel van hen overnachten in de aanhanger of het vrachtwagentje waarmee ze hun raceauto naar het circuit hebben gereden. Maar ook met de Eurocup 3, een professionele raceklasse voor coureurs die dromen van een loopbaan in de top van de internationale autosport. De grote en luxe vrachtwagens van deze teams glimmen je tegemoet.
Rond het circuit zijn de eerste tribunes voor de Dutch Grand Prix al opgebouwd en een aantal hospitality units voor de VIP’s tijdens het Formule 1-weekend staat ook al te pronken.
Gezelligste plek van het circuit
De gezelligste plek van het circuit is echter de opblaastent van Groot Hart. Neergezet op een mooie centrale plek in de paddock. De twee raceauto’s van de stichting, de Radical sportscar en de Atom, een soort kruising tussen een formulewagen en een sportscar waarin je de coureur goed ziet zitten, staan te wachten. Als de Groot Hart-medewerkers binnendruppelen is er eerst koffie en daarna, om negen uur, de briefing. Dat gesprek kan niet heel lang duren want de eerste gasten staan al bij de toegangspoort van het circuit.
Een reis vol verwachting vanuit Hengelo
De familie Van Oosterom is om zes uur ’s ochtends uit Hengelo vertrokken. Een lange rit maar die ging snel voorbij. Vader Lars, tevens de bestuurder van de auto, heeft op weg naar Zandvoort stiekem veel harder gereden dan 100 kilometer per uur, verklappen zijn vrouw Amela en de drie dochters Sarah, Ranomi en Vajén. Die later op de dag trouwens nog veel sneller gaan rijden. Ze worden deze dag begeleidt door Groot Hart-medewerksters Miranda.
Voordat iedereen de baan op kan is het tijd voor de briefing, voor een inmiddels volle tent worden de kinderen en hun ouders en begeleiders verteld wat ze te wachten staat. Vooral aan de gezichten van de volwassenen is te zien dat het allemaal best spannend is. De kinderen stralen van de voorpret, waardoor de ouders steeds relaxter worden. Het wordt een mooie dag.
Een speciaal moment met Eurocup 3 en MP Motorsport
Na de briefing is het tijd om samen met een Groot Hart medewerker een wandeling door de paddock te maken. Het hoogtepunt daarvan is misschien wel dat de kinderen in een Eurocup 3 auto van MP Motorsport mogen zitten. De monteurs van het team dat ook uitkomt in de Formule 2 en de Formule 3, vinden het zichtbaar leuk om de Groot Hart kinderen te gast te hebben. Ook de Spaanse coureur Mari Boya, in wiens auto die kinderen mogen zitten, komt vrolijk kijkend polshoogte nemen. Hij vindt het prima dat de kids in zijn auto zitten, met de handen op het stuur. Als ze maar niet aan de knopjes komen. Het zou je maar gebeuren dat je per ongeluk de brandblusser aan zet… Dan moet de hele auto worden schoongemaakt.
Proefzitten in de Radical en de Atom
Eenmaal terug in de Groot Hart tent is het tijd voor de lunch en kunnen de kids proefzitten in de Radical en de Atom. Het liefst zitten ze natuurlijk op de plek van de bestuurder. Sommige kinderen laten weten dat ze het liefst in de Radical willen rijden, anderen geven de voorkeur aan de Atom. De kleinste kinderen kunnen er later ook voor kiezen om in de Pacecar van het circuit mee te rijden.
Na de lunch is het tijd voor de tweede briefing van de dag, vooral bedoeld voor de kinderen die mee gaan rijden. Over het geven van een duim omhoog, als je het in de raceauto helemaal naar je zin hebt, of over een duim omlaag, als je liever wat langzamer rijdt. Wat geen enkel probleem is. Er wordt door de Groot Hart coureurs stevig doorgereden, dat willen de kids meestal ook, maar iedereen moet zich prettig voelen, daar gaat het om.
Stralende gezichten
De familie Van Oosterom was niet alleen als eerste in Zandvoort maar is per toeval ook de eerste waarvan de kinderen het circuit op kunnen. De oudste dochter, de dertienjarige Sarah, mag als allereerste de baan op, wat betekent dat ze geluk heeft want ze mag ook meerijden van de tent naar de pitstraat, in de Atom, haar favoriete auto.
Haar jongste zus Vajén heeft net zoveel geluk, zij is de eerste die met de Radical mee mag. Wat dan weer haar favoriet is van de twee Groot Hart auto’s.
De overige kinderen stellen zich op een het einde van de pitstraat. Daar is goed te zien dat de meeste Groot Hart-medewerkers dit soort dagen al vaker heeft meegemaakt.
Het circuit van Zandvoort zorgt er altijd voor dat er op dit soort dagen ruimte wordt vrijgehouden voor Groot Hart. Niet alleen de coureurs en de raceteams maar ook alle medewerkers van het CM.com Circuit Zandvoort, zoals de racebaan officieel wordt genoemd, werken graag mee. Maar het is vooraf nooit exact bekend wanneer de baan vrij is en wanneer de racers en circuitmedewerkers naast de baan een lunchpauze hebben. Dan hangt af van het verloop van de races. Soms is het daardoor improviseren met de tijd maar door de ervaring van het de Groot Hart medewerkers komt het altijd goed.
Eenmaal terug bij de tent is het tijd om bij te kletsen over hoe het was. Aan de stralende gezichten van de kinderen en van de ouders is dat al goed. Op weg naar huis zal er enthousiast worden nagekletst.
Een dag vol indrukken en een rustige rit naar huis
De langste terugreis is misschien wel voor het vijftal uit Hengelo. Waarschijnlijk vinden de drie dochters het nu helemaal niet meer bijzonder sneller dan honderd kilometer per uur te rijden. Dat hebben ze die dag al ruimschoots gedaan. De vraag is echter of ze de terugreis bewust hebben meegemaakt. Na een dag in de buitenlucht en op het circuit zou het zomaar kunnen dat ze de terugreis nagenietend en slapend hebben doorgebracht en hun vader en moeder rustig naar huis kunnen rijden.
Auteur: Rick Winkelman
Fotografie: Mick de Jong